
International Journal of Communication 17(2023), 1038–1060 1932–8036/20230005 

Copyright © 2023 (Halle M. Young, Nicole Anderson, Mona S. Kleinberg, and Jenifer Whitten-Woodring). 
Licensed under the Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at 
http://ijoc.org. 

 
More a Red Herring Than a Harbinger of Democracy: Myanmar’s Experiment 

With Media Freedom and Domestic Media Coverage of the Rohingya 
 

HALLE M. YOUNG 
University of Massachusetts, Lowell, USA 

 
NICOLE ANDERSON 

University of Georgia, USA 
 

MONA S. KLEINBERG 
Queens College, CUNY, USA 

 
JENIFER WHITTEN-WOODRING1 

University of Massachusetts, Lowell, USA 
 
Fostering media freedom has long been considered a means of spreading democracy. Yet, 
we know little about what happens to journalists and news coverage when governments 
ease media restrictions. How do journalists adjust when the rules surrounding journalism 
shift from clear and restrictive to unclear and seemingly less restrictive? Myanmar offers 
an opportunity to investigate these questions. Its initial steps toward democratization 
included the abolishment of overt censorship that coincided with an increase in violence 
toward the Rohingya. We focus on the efforts of a domestic, privately owned newspaper 
to cover this violence critically. Our comparison of a privately owned newspaper and a 
state-run newspaper shows that the private paper initially pushed for government 
accountability but eventually changed course and became more similar to the state-run 
paper. This study provides a snapshot of how media liberalization during political transition 
can be undercut if media freedom is not guaranteed and censorship lingers. 
 
Keywords: media freedom, censorship, Myanmar, Rohingya, democratization, Facebook 
 
 

 
Halle M. Young: Halle_Young@student.uml.edu 
Nicole Anderson: Nicole.Anderson@uga.edu 
Mona S. Kleinberg: mona.kleinberg@qc.cuny.edu 
Jenifer Whitten-Woodring: jenifer_whittenwoodring@uml.edu 
Date submitted: 2021-11-15 
 
1 The authors would like to thank the Emerging Scholars program at the University of Massachusetts, Lowell, 
for its support of this research. 
 



International Journal of Communication 17(2023) A Red Herring of Democracy  1039 

Since World War II, fostering media freedom in nondemocratic countries has been considered a 
means for spreading democracy around the world (Blanchard, 1986). The assumption is that free and 
independent news media will hold governments accountable and provide people with the information they 
need to select their leaders (Williams & Delli Carpini, 2011). Indeed, just as they hold rigged elections, some 
authoritarian leaders will permit some press freedom to gain legitimacy on the world stage.2 Although the 
push to export media freedom to developing and nondemocratic countries continues, we know very little 
about what happens to journalists and news coverage when governments ease media restrictions. How do 
journalists adjust when the rules surrounding journalism shift from clear and restrictive to unclear and 
seemingly less restrictive? The case of Myanmar offers a unique opportunity to investigate these questions. 

 
From 1962, when the military seized control of the country, to 2012, Myanmar’s media were among 

the most restricted in the world. Most media were government owned or government controlled. Then in 
2010, the military held elections for the first time in two decades, and in 2012 the government ceased 
prepublication censorship and began permitting privately owned newspapers. In 2014, the people of 
Myanmar gained access to domestic and international news media through the Internet. Access to the 
Internet—especially through Facebook on smartphones—increased dramatically during that time. The 
diffusion of the Internet and Facebook in Myanmar coincided with increased violence against the Rohingya 
(Brooten, McElhone, & Venkiteswaran, 2019; Fink, 2018; Whitten-Woodring, Kleinberg, Thawnghmung, & 
Thitsar, 2020). The plight of the Rohingya provided both an opportunity and a challenge for Myanmar’s 
emerging independent news media to hold their government accountable for the Rohingya crisis. 

 
In this article, we examine private and state-run print media coverage of the Rohingya conflict in 

Myanmar to better understand how journalists working for independent media handled this challenge 
compared with those working for state-run media. We conduct a framing analysis to assess how the content 
and tone of news coverage of the Rohingya in the Myanmar Times, a major privately owned daily newspaper, 
changed from January 2016 to September 2017, and compare this coverage with that of the Global New 
Light of Myanmar, a major state-run daily newspaper, during the same period. 

 
Our analysis of how these two newspapers framed the Rohingya serves as a case study of media during 

democratic transition. Our data stem from a period of democratization when the government shifted from direct 
control to indirect control of domestic media in Myanmar (Freedomhouse, 2018). In this article, we examine 
what happens when media censorship is relaxed in a country with a history of colonialism, military rule, and 
ethnic conflict. We examine whether the press can provide the kind of information that citizens need to hold 
their government and the military accountable during a time of democratic transition. Furthermore, we examine 
what happens to journalists and their coverage when they provide this information. The Rohingya crisis is a 
good test case for these research questions because the conflict received significant international media 
attention, human rights organizations monitored the situation closely, and members of the Rohingya were able 
to document the conflict using new media technologies. Thus, a clear alternative to the government-issued 
narrative existed at the time, and with that, the opportunity for meaningful dissent. 

 

 
2 An example is Uganda’s Yoweri Museveni, who has consistently held elections and tolerated some media 
freedom since he became president in 1986. 



1040  Whitten-Woodring et al. International Journal of Communication 17(2023) 

We find that the Myanmar Times initially covered the Rohingya in a more empathetic and favorable 
way than the Global New Light. However, after the firing of a Myanmar Times journalist who reported evidence 
of Rohingya women having been raped by Myanmar’s military (Holmes, 2016), we find that coverage at the 
private paper changed—it became less supportive of the Rohingya and more similar to the coverage of the state-
run paper. We conclude that the media never transitioned to full independence and that government pressure 
caused the media to refrain from critiquing the military in a meaningful way. Our study offers three takeaways: 
First, we provide a snapshot of how media independence can be undermined. Second, the chilling effect of the 
firing of a journalist illustrates the effectiveness of covert censorship once overt censorship has ceased. And 
third, the inability of private media to report truthfully on the persecution of the Rohingya likely contributed to 
an atmosphere in which violence and discrimination against the Rohingya were tolerated. Taken together, our 
research contributes to (1) literature on the relationship between media freedom, democratization, and 
democratic backsliding in the Global South, (2) media studies scholarship on journalism in nondemocracies, and 
(3) human rights studies on the role of media in repression and dissent. 

 
Media Freedom, Political Transition in Myanmar, and the Rohingya 

 
The introduction of media freedom has been heralded as an essential first step to democracy 

(Blanchard, 1986; Cooper, 1956; Siebert, Peterson, Peterson, & Schramm, 1956). Exporting press freedom 
as a mechanism to spread democracy gained momentum following World War II. There was a push to 
include provisions for international press freedom in the treaties ending the war (Blanchard, 1986); however, 
these efforts were unsuccessful. Even so, the media assistance programs sponsored by the United States 
and Western Europe aimed at promoting media freedom in the Global South provide evidence of the 
continued effort to export media freedom. 

 
Myanmar’s military government’s cessation of prepublication censorship in 2012 and the 

reemergence of privately owned daily newspapers were viewed as harbingers of democracy (Committee to 
Protect Journalists, 2012). After all, for five decades, Myanmar’s government had upheld one of the world’s 
most restricted media systems (Whitten-Woodring & Van Belle, 2014). But starting in November 2010, when 
a military-backed civilian government replaced direct military rule, important changes pointing toward 
increasing media freedom ensued. Political prisoners were released, including journalists and online writers, 
and the Press Scrutiny and Registration Division, which was responsible for censoring the media, was closed 
(Brooten, 2016). Thus, journalists seemed to experience more freedom to cover controversial topics, but 
the extent to which they were able and willing to do so remained untested. 

 
Given the 2021 military coup, it is important to note that the Tatmadaw (the military’s official 

name) controlled every step in this seemingly democratic transition such that it was imposed rather than 
negotiated (Stokke & Aung, 2020). The Tatmadaw-crafted 2008 Constitution created a “military-state” 
(Crouch, 2019, p. 11) in which the military retained tutelary powers and continued to rule indirectly (Bünte, 
2021). In short, with the Tatmadaw “caretaking” democratization (Egreteau, 2016, p. 14), Myanmar’s 
transition to what the military characterized as a “discipline-flourishing democracy” (Egreteau, 2016, p. 4) 
resulted in the election of a civilian government that was substantially constrained by the military. At the 
beginning of this transition, the degree to which civil liberties would be institutionalized was uncertain. 

 



International Journal of Communication 17(2023) A Red Herring of Democracy  1041 

Though Myanmar did not have full media freedom, the rules appeared to have changed. Yet, the 
extent of these changes was unclear. Previously, journalists who criticized the government had faced harsh 
punishment, but in 2012 and 2013 there were no reports of journalists being imprisoned or killed in 
connection to their work (Committee to Protect Journalists, 2021). In 2014, however, 10 journalists were 
arrested on anti-state charges, and one freelance journalist was killed in custody following critical reporting. 
But in 2015, as opposition leader Aung San Suu Kyi’s National League for Democracy won control of the 
parliament, there were no new arrests or killings (Committee to Protect Journalists, 2021). Thus in 2016, 
as Suu Kyi became the de facto leader of the country, Myanmar’s media freedom remained relatively 
untested. While overt censorship had ceased, there were no clear rules for engagement for journalists. 

 
Certainly, the media in Myanmar faced significant obstacles during the political transition. Though 

it ceased prepublication censorship, the military retained control over the state media (Brooten, 2016). Past 
censorship remained relevant as journalists and news organizations attempted to test and expand press 
freedom while avoiding punishment. It is clear that reporters had access to information and data about the 
violence against the Rohingya—even in the face of information withholding (see Lynn, 2020), but it is not 
clear whether the private media offered or tried to offer a critical account of the events in Northern Rakhine 
state. Were the privately owned media just as anti-Rohingya as the state media (see Lee, 2016; Thu, 2019)? 
Or did the private media try to change how people viewed the Rohingya? To what extent did journalists 
working for the private newspapers exercise their freedom? In this study, we examine how two papers—a 
state-run paper and a privately owned paper—covered the Rohingya. While we expected that the state-run 
paper would serve as the government mouthpiece, we wanted to compare this coverage with that of the 
private newspaper. We investigated the following research questions to assess whether the privately owned 
paper pushed the boundaries of press freedom in Myanmar: 
 
RQ1: Did the reporting of the Rohingya conflict differ in framing and tone between the privately owned 

paper and the state-run paper? 
 
RQ2: How did the coverage of the repression of the Rohingya change over time? 
 
RQ3: Did the firing of a journalist at the Myanmar Times affect coverage of the conflict? 

 
Case Selection: 

What We Learned from Myanmar’s Media Coverage of the Rohingya 
 

Coverage of the Rohingya conflict offers an important window into Myanmar’s incomplete transition 
to democracy, which was cut short in early 2021 when the military resumed control through a coup. The 
Rohingya, who are Muslim and primarily reside in Rakhine State, trace their roots to the colonial era in 
Myanmar and have citizenship documents dating to Myanmar’s independence from the British in 1948 (Fink, 
2018). As an ethnic and religious minority, the Rohingya have been repressed in Myanmar for decades. In 
the late 1970s, more than 200,000 Rohingya fled from Myanmar to Bangladesh when the government 
launched Operation Naga Min (Dragon King) to screen out illegal immigrants. “Refugees reported that the 
Burmese army had forcibly evicted them and alleged widespread army brutality, rape and murder” (Human 



1042  Whitten-Woodring et al. International Journal of Communication 17(2023) 

Rights Watch, 2000, Section II, para. 9). In the early 1990s, the military drove out more than 250,000 
Rohingya using similar repressive tactics in Operation Pyi Thaya (Clean and Beautiful Nation). 

 
In addition to these brutal campaigns, both the military and quasi-civilian governments employed a 

series of laws and administrative actions that eroded the rights of the Rohingya. The 1982 Citizenship Law 
established different levels of citizenship, with full citizenship constrained to descendants of people who lived in 
the territory that became Myanmar before 1823. Even lower levels of citizenship were limited to members of 
what the government identified as “taingyintha” (meaning “national races”), a list of ethnic groups that excluded 
the Rohingya (Cheesman, 2017a).3 This “erasure” of their citizenship, in combination with repressive laws like 
the 2015 “Religious Conversion Bill” that furthered discrimination based on religion, rendered the Rohingya 
stateless and, over time, facilitated the government’s dispossession and segregation of the Rohingya, effectively 
driving out and “erasing Rohingya from the physical landscape” (Maclean, 2019, p. 91). 

 
In 2012, as tensions grew between the Buddhists and Muslims, violence erupted in Rakhine State. 

The government began labeling the Rohingya as “Bengalis,” thereby reframing them as illegal residents 
(Fink, 2018). During the 2014 census, the Rohingya were unable to participate unless they used the term 
“Bengali” (Brooten et al., 2019). Thus, the name “Rohingya” has political significance in Myanmar. It implies 
recognition of this group as a valid ethnic group within Myanmar. Accordingly, the military, the state, and 
the state media referred to the Rohingya as “Bengalis” or used slurs like “Kalar” (meaning “Indian”; Lee, 
2019). In short, as Myanmar seemed to move toward democracy, the Rohingya no longer had citizenship 
or legal rights in Myanmar, and the group became increasingly vulnerable to persecution, violence, and 
displacement (Thawnghmung, 2014; Wade, 2017). 

 
In 2016, as violence in Rakhine State intensified, the military began what it termed a “clearance 

operation,” demolishing Rohingya villages, killing people, and raping women (Human Rights Council, 2018). 
In 2017, in response to attacks by a Rohingya armed group known as Arakan Rohingya Salvation Army 
(ARSA) on military posts, the military attacked the Rohingya, destroying hundreds of villages, killing 
thousands, and forcing more than 700,000 Rohingya to flee (Human Rights Council, 2018). 

 
Although the Rohingya have faced violence for decades, their recent repression is distinct in its 

intensity and has been characterized as genocide by human rights organizations and several states, 
including the United States. Zin (2015) argued that the move toward democratization amplified polarization 
in the country, especially among Buddhist groups, the government, and various ethnic groups, causing 
numerous factions to defend their interests, and left the Rohingya without a political ally. Similarly, Lee 
(2016) noted that the steps toward democratization opened a window for ultranationalist Buddhists, who 
are often anti-Rohingya, to try and assert their influence over the government and military. 

 

 
3 Cheesman (2017a) traces the genealogy of the taingyintha and finds that though it emerged during the 
British colonial period, it did not develop its current meaning and political salience until it was reinterpreted 
in a 1964 speech by General Ne Win, in which he called for the need to unite the taingyintha “inhabiting the 
Union of Burma” to work for “the good of the Union and the good of all its inhabitant races” (Ne Win, 1965, 
as cited in Cheesman, 2017a, p. 465). 



International Journal of Communication 17(2023) A Red Herring of Democracy  1043 

Coverage of the Rohingya crisis was an important test for Myanmar’s media because holding the 
government accountable, especially regarding human rights, is viewed by advocates of media freedom and 
human rights as one of the most important roles of independent news media.4 Would the privately owned media 
provide a voice for the voiceless and report critically about the government’s repression of this vulnerable group? 
Little is known regarding the ability and willingness of Myanmar’s privately owned news outlets to critically cover 
the repression of the Rohingya. We do know that following the violence in 2012, some mainstream news outlets 
initially adopted the practice, if not the tone, of the Buddhist extremist organization, MaBaTha (Cheesman, 
2017b). Banki and Ing (2019) found that while the risks faced by journalists and news organizations diminished 
after the removal of prepublication censorship and the 2015 election of a civilian government, it was “too early 
to declare that reforms in Myanmar have eliminated individual or institutional precarity for media in Myanmar” 
(p. 192). They also pointed to the need for research on coverage of ethnic minority issues because these would 
likely pose more challenges than coverage of more neutral natural disaster issues. Brooten and Verbruggen 
(2017) analyzed how the limitations confronted by international and domestic journalists influenced their 
coverage of the Rohingya crisis and identified important and different challenges faced by domestic journalists 
compared with foreign correspondents. “The dangers local reporters and producers face influence their 
willingness to take risks in their reporting, and perhaps to challenge their invisibility in the reporting process as 
well as the dominant news narratives produced” (Brooten & Verbruggen, 2017, p. 458). Our study focuses on 
domestic media rather than international media. 

 
To assess if and how privately owned news media pushed the boundaries of their newfound freedom 

and criticized the government when it came to their coverage of the Rohingya, we compared the coverage of a 
privately owned paper with that of a government-controlled paper. Borrowing from the logic of an experiment, 
we use data from the state-run newspaper as a control group, to establish a baseline of government-approved 
news coverage. We compare data from the independent paper against this baseline. Thus, we treat differences 
in news coverage as indicative of attempts to challenge the government’s portrayal of these events. 

 
Although Brooten and colleagues (2019) noted that it is often difficult to draw clear distinctions between 

private and state-run media (because many private media are owned or operated by former military or 
government officials), we chose two well-known papers for our analysis, where the distinction between state 
and private is warranted. We analyze the news coverage of the Myanmar Times, which debuted in 2000 as a 
private newspaper written in English (a year later the first Burmese edition was published). The Myanmar Times 
was5 a popular private newspaper in Myanmar. It was established with foreign and local investors and strong 
ties to officials. According to Brooten and colleagues (2019), the paper was prominent despite criticism that it 
was able to operate due to its close ties with the military. It established itself as one of the “standard-bearers 

 
4 The media have been theorized to serve as a fourth estate in a democracy, an unelected fourth branch of 
government, which can hold accountable the three official branches (the executive, legislative, and judiciary). 
Certainly, domestic media were not the only potential accountability mechanism in Myanmar. There were hopes 
that the new civilian government and its de facto leader Aung San Suu Kyi would hold the military accountable 
and that cases in the International Court of Justice (ICJ) and the International Criminal Court would pressure 
both the government and the military to end the repression. But these hopes were dashed by Aung San Suu 
Kyi’s defense of the Tatmadaw in the ICJ genocide case (Simpson & Farrelly, 2020). 
5 The paper was suspended after the 2021 military coup. 



1044  Whitten-Woodring et al. International Journal of Communication 17(2023) 

of journalism” in the country (Brooten et al., 2019, p. 25). In sum, the Myanmar Times had a history of pushing 
boundaries in Myanmar. Coverage differed somewhat between the Burmese and English versions, with the 
English version being more oriented toward an international audience. 

 
We also analyze the Global New Light of Myanmar, which is a government-owned semi-independent 

newspaper, with a history of extreme speech (Lee, 2019). While the Global New Light is one of the top daily 
state-run newspapers in Myanmar, it (like the Myanmar Times) is aimed more toward foreign and international 
audiences. The Global New Light is published for and sanctioned by the government. Hence it is representative 
of the message the Myanmar government wishes to portray. Kironska and Peng (2021) found that the Global 
New Light took a weaker stance in its portrayal of the Rohingya than another state-run paper, the Myanmar 
Alinn, which refused to refer to the Rohingya by name entirely. The Myanmar Alinn is generally thought to be 
the mouthpiece of the government. The Global New Light is considered slightly more moderate. As noted above, 
we use the Global New Light as a baseline—to better understand if and how the Myanmar Times was different 
from this state-run newspaper. 

 
We rely on daily domestic English-language newspapers because they were accessible and available 

throughout the country (and beyond) online when we conducted our research before the 2021 military coup 
after which the Myanmar Times was suspended. It was not possible to use Burmese language newspapers 
in our study because we do not speak the language and because the Burmese script is difficult to translate 
and incompatible with our content analysis software. Also, if there was any potential for domestic, privately 
owned media to criticize the government and/or the military, we would expect to see it in the English-
language newspapers because they cater to a more international audience. Similarly, we would expect to 
see more sympathetic coverage of the Rohingya in the English-language newspapers than in the Burmese-
language newspapers. In short, if there was any criticism of the government’s and/or the military’s 
treatment of the Rohingya in any of the domestic, privately owned media, we would expect to find it in the 
English-language media. Just as studies in the United States have relied on national newspapers (usually 
The New York Times) to study agenda setting and framing of issues in the United States (Bennett, Lawrence, 
& Livingston, 2008; Entman, 2012), we use national newspapers to analyze how the Rohingya were framed. 

 
Our research covers the time before a major attack on the Rohingya in Rakhine (January and February 

2016), the period during the attack (September and October 2016), and during another attack one year later 
(September and October 2017). We also compare the news coverage of the Myanmar Times and the Global 
New Light to examine differences in news coverage between the two papers both before and after the firing of 
a reporter in early November 2016. British journalist Fiona MacGregor was working for the English version of 
the Myanmar Times when she wrote an article about the alleged rape of dozens of Rohingya women by soldiers. 
She was fired days later for a “breach” of company policy (Holmes, 2016; Perlez & Moe, 2016; Reporters Without 
Borders, 2016).6 MacGregor’s dismissal was seen as a signal that such coverage would not be tolerated. The 
firing of MacGregor occurred following a change in the newspaper’s editorial management that was imposed by 
Myanmar Consolidated Media, the company that owned the paper (Gleeson, 2017). In early 2016, without any 

 
6 It is also important to note that MacGregor, like a number of the editors and reporters at the Myanmar 
Times, was an expatriate. As a foreign journalist, she was arguably less vulnerable than domestic journalists. 
Had she been a citizen she may well have been imprisoned for her reporting. 



International Journal of Communication 17(2023) A Red Herring of Democracy  1045 

notice to the paper’s editors, Bill Tegjeu was hired as editor-in-chief of the Myanmar Times despite a lack of 
relevant experience (Gleeson, 2017). It was clear to the editors that Tegjeu “was acting under instructions from 
the owner of the Myanmar Times” (Gleeson, 2017, para. 15). MacGregor’s article clearly displeased the 
government and was “denounced in a Facebook post by President’s Office spokesman U Zaw Htay” (Gleeson, 
2016, para. 3). Tegjeu reportedly received a call from Myanmar’s Ministry of Information before the firing 
(Gleeson, 2016). Thus, we are not suggesting that MacGregor’s firing alone was responsible for any shifts in the 
paper’s coverage. Though it likely had a chilling effect on the journalists’ working at the paper, the firing was 
also indicative of a submission to political pressures by the ownership and editorial management, which led 
them to discourage critical reporting, especially regarding the Rohingya. 

 
Method 

 
To systematically analyze how the Myanmar Times and the Global New Light covered the Rohingya, 

we conducted a content analysis. Because human coding continues to be more accurate than machine coding 
(Van Atteveldt, Van der Velden, & Boukes, 2021), we hand-coded news articles to (1) examine the most common 
news frames used and (2) to determine the latent sentiment (e.g., level of empathy toward the Rohingya, the 
military, and the government) of each news article. We focus on media frames and sentiment because framing 
and tone can affect how people understand the news and what they conclude based on the news. 

 
Different frames are used in public debates and controversies to communicate particular perspectives 

about an issue and ultimately to establish dominant interpretations of the issue (Chong & Druckman, 2007). Thus, 
framing and tone not only affect news content but also how audiences interpret what the content means. Because 
frames are multidimensional, they influence every aspect of the process of communication, from communicators 
to the text, the receiver’s thinking and conclusions regarding the content, and the “culture,” that is, the common 
frames within the context of a social grouping (Entman, 1993). Frames also affect the decisions of the news 
audience. Subtle alterations in the presentation of judgment and choice problems cause framing effects like 
different attributions of responsibility for a social issue or different solutions to a problem (Iyengar, 1991). In the 
context of the Rohingya crisis, framing effects could mean the difference between viewing the Rohingya as victims 
who deserve to be helped versus seeing them as threats to the security of Myanmar who ought to be removed. 

 
We gathered 384 articles in total from the Myanmar Times and the Global New Light. As mentioned 

above, because the term Rohingya is controversial and political in Myanmar, many people do not use it (see 
Kironska & Peng, 2021). Instead, reporters and people alike often use terms like “Bengalis” or “Muslims 
residing in Rakhine,” and some use slurs. Thus, the word “Rohingya” is, in some sense, a frame itself, so 
we did not search for this term. Instead, to select articles, we searched for the conflict area (Rakhine State). 
Both news sources at the time of our initial study (pre-coup) offered easily accessible online archives. First, 
we used the archive of the Myanmar Times and searched for the term “Rakhine.” We downloaded 146 
articles from this news source. Next, we searched for articles about Rakhine State during the same 
timeframe in the Global New Light (N = 238). 

 
Each article was assigned a case number and coded for date of publication, news source, frame, 

and tone. The articles were randomly assigned to one of two coders to make sure each coder worked on 
roughly half of the Myanmar Times and half of the Global New Light articles. We used an inductive coding 
strategy. During the initial stages of the project, the coders performed several sampling rounds to make 



1046  Whitten-Woodring et al. International Journal of Communication 17(2023) 

sure they were thinking similarly about the codes and had identified the most prominent frames. Once more 
than 84% inter-coder agreement was achieved, the coders moved on to the next phase. Disagreements 
were resolved via discussions among the coders. Throughout the process, the coding instructions were 
updated to reflect any changes or clarifications. Any adjustments triggered a re-coding of all articles. A final 
inter-coder reliability check showed more than 84% agreement. 

 
Each article was coded for (1) frame and (2) latent sentiment, which we call “tone.” The coders 

read the entire article and then determined which of the seven frames (identified in the coding process) 
best described the dominant frame: 

 
1. Communal conflict frame: The conflict in Rakhine State was described as primarily a conflict 

between non-state actors in which the military may or may not intervene. 
2. Citizenship frame: The conflict in Rakhine State was depicted as a conflict over citizenship. 
3. Human rights addressed by government frame: The conflict is depicted as a human rights issue 

that was being taken care of (e.g., food was being handed out), with general mention of 
international aid or general talk of displaced persons. 

4. Human rights violation frame: The conflict is depicted as a human rights problem that was not 
acknowledged or addressed. 

5. Security threat frame: The conflict is depicted as primarily a national security threat (e.g., border 
issue and national security). 

6. Information access frame: The conflict is depicted primarily as a problem of information access, or 
misinformation, etc. 

7. Administrative issue frame: The conflict is depicted as an administrative issue (e.g., a committee 
met to talk about the issue). 
 
Next, the coders read each article for tone toward the Rohingya, the military, and the government. 

They coded whether the latent sentiment expressed in the article was positive, negative, or neutral toward 
each of these three groups. If an article was sympathetic toward the group (e.g., it emphasized the 
victimization of the Rohingya), it was considered positive coverage for the Rohingya. Similarly, if an article 
praised the government for sending aid, it was coded positive in its tone toward the government. If an 
article was critical of the Rohingya or the government (e.g., depicted them as aggressors), it was deemed 
negative, and so on. Articles that reported facts without bias or presented balanced views by using both 
negative and positive descriptions of the Rohingya, for example, were coded as neutral in tone. If an article 
was not about the Rohingya, it was coded N/A (recall that our sample included articles not about the 
Rohingya since we searched by conflict area to avoid biasing our sample). 

 
Findings 

 
We hand-coded 384 articles that mention Rakhine State where the Rohingya conflict was situated 

(NMYANMAR TIMES = 146, NGLOBAL NEW LIGHT = 238). Because there are multiple conflicts in Rakhine State, our sample 
included articles that were not focused on the Rohingya conflict. Nevertheless, we coded all 384 articles 
first, to test if and how coverage about the Rohingya differed from overall conflict coverage in Rakhine State. 
Only about half of the 384 articles covered the Rohingya. We found statistically significant differences in the 
types of frames used in articles that did and did not mention the Rohingya (see Table 1). 



International Journal of Communication 17(2023) A Red Herring of Democracy  1047 

The most prominent frame used to discuss the conflict in Rakhine State was the national security 
threat frame. About one-quarter of all articles used this frame, and this frame was just as likely to apply to 
the Rohingya conflict as it was to apply to other ethnic group conflicts. Rohingya and non-Rohingya conflicts 
were also equally likely to be framed as an administrative problem—to be solved in committee meetings 
and as part of miscellaneous government affairs. But the remaining frames all differed significantly. Whereas 
the Rohingya were discussed in terms of people whose human rights were met/addressed (24%) or violated 
(15%), articles that were not about the Rohingya were discussed in different terms, notably in terms of local 
or communal violence. Less than 3% of all articles about the Rohingya conflict were described as such. This 
makes sense and helps establish the internal consistency of our coding. 

 
This finding also shows, however, that the news coverage (when we do not distinguish between 

the Myanmar Times and the Global New Light) generally frames the issue similarly to how the international 
community has talked about it—as a human rights problem—which may be indicative of the international 
orientation of both publications. It is important to note, however, that more articles frame the Rohingya 
human rights problem as taken care of by the government than as a human rights problem yet to be 
addressed (see Table 1). So, overall, the news coverage of the Rohingya conflict acknowledges the problem 
of human rights but also suggests that human rights are being considered or addressed by the government. 
It is also worth pointing out that our coding picked up on the citizenship debate. The Rohingya conflict is 
more often framed as a conflict about citizenship rather than another ethnic conflict in the area. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



1048  Whitten-Woodring et al. International Journal of Communication 17(2023) 

Table 1. Dominant Frame by Conflict. 

 
Conflict Does Not 
Involve Rohingya 

Conflict Involves 
Rohingya 

Total Articles on 
Rakhine State 

Communal violence 47 5 52 

25% 3% 14% 

Citizenship 1 12 13 

<1% 6% 3% 

Human rights (addressed by gov) 23 46 69 

12% 24% 18% 

Human rights violated (not addressed) 3 28 31 

2% 15% 8% 

Misc. government affairs 33 32 65 

17% 17% 17% 

National security threat 49 47 96 

26% 25% 25% 

No information 28 20 48 

15% 10% 13% 

Other 8 2 10 

4% 1% 3% 

Total N = 192 192 384 

 100% 100% 100% 

Note. Cells in boldface mark differences in frames used to cover the Rohingya vs. other conflicts. Chi-
square p < .000. Percentage may add up to more than 100 due to rounding. 

 
Next, we examine the association between article frame and article tone. We find that some frames 

were used more often when the papers talked about the Rohingya in a positive way. Articles that were 
sympathetic to the Rohingya relied heavily on the human rights violation frame, which described the 
Rohingya as a victimized group. Thirty percent of all the articles that reported on the Rohingya in a 
sympathetic way relied on this frame (see Figure 1). Articles that were coded as neutral, primarily used the 
human rights (addressed by government) frame to not only acknowledge that there was a problem but also 
to suggest that the military or government had already addressed the problem. This frame suggests that 
the government was responding to a need and therefore, the article was not critical of the government or 
military. Use of these frames contrasts starkly with the national security threat frame that was used in 42% 
of all articles framing the Rohingya negatively. Depicting the Rohingya as terrorists and illegal migrants that 
threaten national security was the most common negative way to frame the Rohingya (see Figure 1). 

 



International Journal of Communication 17(2023) A Red Herring of Democracy  1049 

 
Figure 1. Dominant frame by tone toward Rohingya. 

 
A Harbinger of Democracy? 

 
Next, we compared the coverage of the Myanmar Times and the Global New Light to find out if 

there was a meaningful difference between the privately owned and the state-run papers. A meaningful 
difference would suggest that the privately owned Myanmar Times tried to provide a check on the 
government and the military. First, we found that the Myanmar Times covered the Rohingya more often 
than the Global New Light did. Sixty-three percent (n = 92) of all Myanmar Times articles about Rakhine 
State were about the Rohingya compared with only 42% (n = 100) of all articles about Rakhine State in the 
Global New Light. Thus, the Myanmar Times paid more attention to the Rohingya as a percentage of its total 
coverage of Rakhine State. The Myanmar Times was also significantly less likely to use the security threat 
frame than the Global New Light (12% and 33%, respectively). The Myanmar Times was more likely to use 
the human rights violation frame (15% vs. 4%) and to mention the Rohingya more often in the context of 
the citizenship debate (7% vs. 1%; see Figure 2). 

 

0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45%

Communal Violence

Citizenship

Human Rights (addressed by Gov't)

Human Rights violated

Misc. Government Affairs

National Security Threat

No Information

Other

Percentage of Total Articles 

Do
m

in
an

t F
ra

m
e

Tone Toward Rohingya: 

Negative Positive Neutral



1050  Whitten-Woodring et al. International Journal of Communication 17(2023) 

 
Figure 2. Dominant frame by publication. 

 
Lastly, the Myanmar Times was far more sympathetic toward the Rohingya than the Global New 

Light. While about half of all articles in both papers were neutral, only 5% in the Myanmar Times was 
negative toward the Rohingya compared with 52% in the Global New Light (see Figure 3). 

 

 
Figure 3. Tone by publication. 

 
Thus, overall, our data show that the privately owned paper reported in a more sympathetic way 

about the Rohingya than the state-run paper. This is consistent with our expectation and supports the notion 
that media freedom and dissent were emerging in privately owned papers in Myanmar. But what happened 
after the reporter who published an article critical of the military and alleging multiple rapes by state forces 

0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35%

Communal Violence

Citizenship
Human Rights (addressed by Gov't)

Human Rights violated

Misc. Government Affairs

National Security Threat
No Information

Other

Percentage of Total Articles 

Do
m

in
an

t F
ra

m
e

Publication: 

Myanmar Times Global New Light

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60%

Neutral

Positive

Negative

Percentage of Total Articles 

To
ne

 T
ow

ar
d 

Ro
hi

ng
ya

 

Publication:

Myanmar Times Global New Light



International Journal of Communication 17(2023) A Red Herring of Democracy  1051 

was fired? Did it change the Myanmar Times’ coverage? We use our tone coding to examine this question. 
Recall that we coded whether the article was positive, negative, or neutral in its tone toward the Rohingya. 
If an article was sympathetic toward the group, it was considered positive, and if an article was critical of 
the Rohingya, it was deemed negative. Balanced or impartial articles were coded as neutral. 
 
After the Firing 
 

As Figures 4 and 5 show, there was a difference after the firing. Figure 4 shows that coverage 
taking a neutral tone in the Myanmar Times doubled after the firing, while positive coverage was cut in half. 

 

 
Figure 4. Tone before and after the firing of the reporter in the Myanmar Times. 
 
Figure 5 depicts the percentage of stories about the Rohingya with negative, neutral, and positive 

tones over time. Before the firing, the Myanmar Times had initially covered the Rohingya with a positive or 
neutral tone and never covered the Rohingya with a negative tone. But after the firing, the Myanmar Times 
tended to cover the Rohingya with a neutral tone rather than a positive tone and at one point covered the 
Rohingya with a negative tone. Moreover, even the Global New Light changed its coverage. The paper had 
initially covered the Rohingya with a neutral tone, but over time tended to employ a more negative tone, 
especially after the firing, and never covered the Rohingya with a sympathetic view. Thus, we find strong 
evidence for a change in tone after the firing, which resulted in a decrease in support for the Rohingya. 

 

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

Neutral Positive Negative

Pe
rc

en
t o

f 
M

ya
nm

ar
 T

im
es

 A
rt

ic
le

s

Tone Toward Rohingya 

Before After



1052  Whitten-Woodring et al. International Journal of Communication 17(2023) 

 
Figure 5. Chilling effect: Percentage of news stories about the Rohingya with negative, neutral, 

and positive tones before and after the firing of the journalist. 
 
Evidence of a Chilling Effect 
 

In this section, we provide some examples of how news coverage changed after the firing of the 
journalist at the Myanmar Times. Before MacGregor was fired, articles had often been critical of the 
government and documented human rights abuses. As we show below, MacGregor in particular did not shy 
away from connecting the military to the abuses. For example, in early October 2016, under the headline, 
“Oppression’s Spawn Plagues Rakhine State With Death and Dread,” MacGregor (2016a) wrote, “With 
conflicts in other parts of the country now proving ongoing military impunity for war crimes and human 
rights abuses, the potential for death and destruction in Rakhine is manifold” (para. 6). 

 
MacGregor (2016b) also documented the rapes of Rohingya women. Quoting Phil Robertson, 

director of Human Rights Watch Asia, who tied the rapes to the military, MacGregor (2016b) wrote: 
 
The Tatmadaw have a long and well-documented history of sexually abusing women in 
areas where they operate [. . .] The question is what is State Counsellor Daw Aung San 
Suu Kyie and the government of Burma prepared to do about it because this is a real test 
of their political commitment to respect rights. (MacGregor, 2016b, para. 13) 
 

After FiringBefore Firing

0
20

40
60

80
10

0
N

eg
at

iv
e 

To
ne

2016w1 2016w14 2016w27 2016w40 2017w1 2017w13 2017w26 2017w40

Before Firing After Firing

0
20

40
60

80
10

0
N

eu
tra

l T
on

e

2016w1 2016w14 2016w27 2016w40 2017w1 2017w13 2017w26 2017w40

After FiringBefore Firing

0
20

40
60

80
10

0
Po

si
tiv

e 
To

ne

2016w1 2016w14 2016w27 2016w40 2017w1 2017w13 2017w26 2017w40

Before Firing After Firing

0
20

40
60

80
10

0
N

eg
at

iv
e 

To
ne

2016w1 2016w14 2016w27 2016w40 2017w1 2017w13 2017w26 2017w40
weekly_date

Before Firing After Firing

0
20

40
60

80
10

0
N

eu
tra

l T
on

e

2016w1 2016w14 2016w27 2016w40 2017w1 2017w13 2017w26 2017w40

After FiringBefore Firing

0
20

40
60

80
10

0
Po

st
iv

e 
To

ne

2016w1 2016w14 2016w27 2016w40 2017w1 2017w13 2017w26 2017w40

Global New Light of Myanmar Myanmar Times



International Journal of Communication 17(2023) A Red Herring of Democracy  1053 

Within days of the article’s publication, MacGregor was fired. 
 
MacGregor’s writing represented the Myanmar Times’ critical stance. It demonstrated a lack of 

support for the actions by the military and called on the elected government to stop the violence. Myanmar 
Times writers also frequently used quotation marks to distance themselves from certain language and to 
suggest disagreement with the military’s terms and discourse. In the article “No Choice but to Shoot Them,” 
Myanmar Times reporters Htoo Thant and Nyan Lynn Aung (2016) placed quotation marks around the word 
“attackers,” clarifying that this was the language used by Major General Aung So, and not that of the 
Myanmar Times, to describe people killed by security forces in retaliation for an alleged attack on the police. 
Other terms put in quotation marks, were “fairly” to describe how the government was dealing with the 
conflict, signifying that while Aung Suu Kyi argued that the conflict was handled “fairly,” the Myanmar Times 
did not endorse this description of the events. 

 
The Myanmar Times also extended its critique to other countries collaborating with or supporting 

the military. In the article “Senior General Meets Senior General” MacGregor (2016c) wrote, 
 
One of the principal concerns about UK military links with Myanmar is the fact that such 
official ties confer a legitimacy on an organisation which many inside and outside the 
country believe should be held accountable for numerous historic and ongoing rights 
abuses. Of course those involved in UK military support here recognise this, but say they 
believe they have to work with the situation as it exists. That is open to debate. Certainly 
such reasoning can only carry you so far when it comes to providing training for an army 
involved in ongoing civil war. (para. 13) 
 
There are other examples of critical watchdog reporting in the Myanmar Times. Before MacGregor’s 

firing, the Myanmar Times used election results reporting as an opportunity to shed light on the segregation 
of Muslims and Buddhists in Rakhine State and to discuss the disenfranchisement of the Rohingya (e.g., see 
Mathieson, 2016). The Myanmar Times also revealed that the military blocked press and outside observer 
access to Rakhine. It also accused other media of ignoring allegations of human rights abuses and called 
out misinformation and government propaganda: 

 
Allegations that Muslim civilians have faced extra-judicial killings and seen their villages 
burned by security forces have also gone entirely unmentioned in the missives coming out 
of the President’s Office, and have been widely ignored by the local media. Yesterday it 
was reported that two people arrested in relation to the attacks had died in custody, with 
authorities blaming asthma-related complications. (MacGregor, 2016d, para. 6) 
 
After MacGregor was fired, the Myanmar Times still covered the conflict area but began to adopt 

the terms and narratives of military and government officials. For example, as the headline of an August 
2017 article “Hluttaw Oks Action Against Terrorists, Help for Displaced Villagers,” suggests, the story 
underneath is a succinct retelling of the “facts” delivered via direct quotes from a deputy minister and a 
major general (Phyo, 2017). It reads like a reprint of government propaganda rather than news. Unlike 



1054  Whitten-Woodring et al. International Journal of Communication 17(2023) 

reporting before MacGregor’s firing, there are no quotations around “terrorist” or questioning of the officials’ 
use of the term to describe Rohingya militants. 

 
Generally, after the firing, news and commentary about the Rohingya and the conflict in Rakhine 

State became more neutral and based on information from military and government officials rather than 
people living in the conflict zone or human rights workers. For example, a story published in August 2017, 
on the findings of a government-appointed commission investigating the situation in Rakhine, reiterated the 
finding of the commission that it, “found no evidence of genocide or ethnic cleansing as alleged by the 
OHCHR [Office of the UN High Commissioner for Human Rights]” (Aung, 2017, para. 5). 

 
While the newspaper continued to cover the conflict in Rakhine State, the coverage focused on the 

problem of misinformation, international pressure, and the government’s efforts to mitigate the situation: 
 
At the moment, the government is providing aid to displaced persons without 
discrimination within its borders. A lot more aid is needed, especially for those who have 
fled their homes and crossed the border. The UN estimates there are at least 400,000 
displaced people along the Bangladeshi border. (Myanmar Times, 2017a, para. 9) 
 
These examples illustrate the shift we found in our quantitative analysis when we coded the tone 

of the articles: As Figures 4 and 5 show, much of the sympathetic reporting turned into neutral reporting 
after the Myanmar Times fired MacGregor. News articles also changed in more subtle ways. For example, in 
the September 2017 article, “Rakhine State and the Raging Information War,” the words “Rohingya,” 
“Muslim,” and “Bengali” were completely omitted (Myanmar Times, 2017b). Instead, the Rohingya were 
referred to as “Extremist and terrorist organizations [. . .] well-versed in exploiting the unlimited potential 
of cyberspace to their advantage” (Myanmar Times, 2017b). Here, the reference to terrorist or extremist 
became shorthand for the Rohingya. 

 
This article fits squarely into the disinformation campaign circulating in the media and especially 

on Facebook suggesting that the Rohingya had ties to extremist jihadist groups or are such a group 
themselves. This narrative was strategically planted on social media by the military (Mozur, 2018; 
Stevenson, 2018). Thus, in this instance, the Myanmar Times helped legitimize the military’s anti-Rohingya 
campaign and helped push misinformation via social media, which ultimately was tied to violence against 
the Rohingya (Mozur, 2018; Stevenson, 2018). 

 
Our data also show that the Myanmar Times in general became more friendly toward the military 

and the government after the firing of the journalist. Recall that we also coded how the newspapers 
described the military and government. As with the Rohingya, we coded articles as either being 
sympathetic to the military, hostile, or neutral. As Table 2 shows, of all the articles written in the 
Myanmar Times about Rakhine State, there was a significant increase in positive and neutral coverage 
of the military, coupled with a decrease in critical coverage. This pattern repeats with regard to how the 
Myanmar Times covered the government (Table 3). Thus, our data also provide evidence of self-
censorship as a result of government pressure. 

 



International Journal of Communication 17(2023) A Red Herring of Democracy  1055 

Table 2. Before/After Firing by Tone Toward 
Military (Myanmar Times Only). 

 Before Firing After Firing Total 
Neutral 10 32 42 

17% 37% 29% 

Positive 0 7 7 

0% 8% 5% 

Negative 27 15 42 

46% 17% 29% 

N/A 22 32 54 

37% 37% 37% 

Total  59 86 145 

100% 100% 100% 

Note. Chi-square p < .000. Percentage may add up to more than 100 
due to rounding off. N/A refers to articles that did not mention the 
military. 

 
Table 3. Before/After Firing by Tone Toward 

Government (Myanmar Times Only). 

 Before Firing After Firing Total 
Neutral 15 40 55 

25% 47% 38% 

Positive 3 22 25 

5% 26% 17% 

Negative 22 15 37 

37% 17% 26% 

N/A 19 9 28 

32% 11% 19% 

Total 59 86 145 

100% 100% 100% 

Note. Chi-square p < .000. Percentage may add up to more than 100 
due to rounding off. N/A refers to articles that did not mention the 
government. 

 
Conclusion 

 
As our study shows, the abolishment of censorship and the introduction of some media 

independence was not a harbinger of democracy. Instead, it was a red herring that led some journalists to 
believe they were working for a free press when, in fact, they were not. Over time, and especially after the 
firing of Fiona MacGregor, the Myanmar Times’ coverage and framing of the Rohingya became more like 
that of the Global New Light. 

 



1056  Whitten-Woodring et al. International Journal of Communication 17(2023) 

The coverage of the Rohingya conflict offers an important window into Myanmar’s incomplete 
transition to democracy. Our comparison of the privately owned Myanmar Times and the state-run Global 
New Light shows that the privately owned paper did initially push for more government accountability but 
changed course after a reporter who published critical accounts of the military’s actions in northern Rakhine 
State was fired. After the termination of the journalist, the paper increased its neutral coverage and 
decreased its critical coverage. Additionally, the coverage of the private paper became more pro-military 
and pro-government—thus supporting the official narrative—and incorporated an anti-Rohingya discourse 
that complemented the military’s misinformation campaign and hate speech circulating on Facebook. 

 
The Rohingya coverage also illustrates the long shadow of military rule and censorship and path 

dependency. When media are liberalized but are not fully liberated, as was the case in Myanmar, where 
democratization was a “top-down” process (Brooten et al., 2019, p. 12), the media are subject to retaliation 
and censorship and are thus unable to perform their idealized role (i.e., to foster a more educated public, 
cultivate empathy and tolerance, and elevate political discourse). And while we cannot make causal claims 
based on our data, we believe that the inability to cover the Rohingya crisis critically was indicative of 
Myanmar’s failure to transition to democracy. What happened at the Myanmar Times revealed the grip of 
Myanmar’s repressive past and foreshadowed its repressive future. A free press and democracy are 
intimately connected. Our finding that media censorship in Myanmar continued should have given pause to 
those believing Myanmar’s emerging democracy was in good health before the coup. 

 
 

References 
 

Aung, N. L. (2017, August 7). Maungdaw Commission urges government to act fast on Rakhine issue. 
Myanmar Times. 

 
Banki, S., & Ing, J. S. (2019). Precarity and risk in Myanmar’s media: A longitudinal analysis of natural 

disaster coverage by the Irrawaddy. In L. Brooten, J. M. McElhone, & G. Venkiteswaran (Eds.), 
Myanmar media in transition: Legacies, challenges and change (pp. 177–198). Singapore: 
ISEAS-Yusof Ishak Institute. 

 
Bennett, W. L., Lawrence, R. G., & Livingston, S. (2008). When the press fails: Political power and the 

news media from Iraq to Katrina. Chicago, IL: University of Chicago Press. 
 
Blanchard, M. A. (1986). Exporting the First Amendment: The press-government crusade of 1945–1952. 

London, UK: Longman Publishing Group. 
 
Brooten, L. (2016). Burmese media in transition. International Journal of Communication, 10(18), 182–

199. 
 
Brooten, L., McElhone, J. M., & Venkiteswaran, G. (Eds.). (2019). Myanmar media in transition: Legacies, 

challenges and change. Singapore: ISEAS-Yusof Ishak Institute. 
 



International Journal of Communication 17(2023) A Red Herring of Democracy  1057 

Brooten, L., & Verbruggen, Y. (2017). Producing the news: Reporting on Myanmar’s Rohingya crisis. 
Journal of Contemporary Asia, 47(3), 440–460. doi:10.1080/00472336.2017.1303078 

 
Bünte, M. (2021). Ruling but not governing: Tutelary regimes and the case of Myanmar. Government and 

Opposition, 57(2), 336–352. doi:10.1017/gov.2020.38 
 
Cheesman, N. (2017a). How in Myanmar “national races” came to surpass citizenship and exclude 

Rohingya. Journal of Contemporary Asia, 47(3), 461–483. doi:10.1080/00472336.2017.1297476 
 
Cheesman, N. (2017b). Introduction: Interpreting communal violence in Myanmar. Journal of 

Contemporary Asia, 47(3), 335–352. doi:10.1080/00472336.2017.1305121 
 
Chong, D., & Druckman, J. N. (2007). Framing theory. Annual Review of Political Science, 10(1), 103–

126. doi:10.1146/annurev.polisci.10.072805.103054 
 
Committee to Protect Journalists. (2012, December 28). Burmese government allows dailies to resume 

publishing. Retrieved from https://cpj.org/2012/12/burmese-government-allows-dailies-to-
resume-publis/ 

 
Committee to Protect Journalists. (2021). Journalists attacked in Myanmar since 1992. Retrieved from 

https://cpj.org/asia/myanmar/ 
 
Cooper, K. (1956). The right to know: An exposition of the evils of news suppression and propaganda. 

New York, NY: Farrar, Straus and Cudahy. 
 
Crouch, M. (2019). The constitution of Myanmar: A contextual analysis. London, UK: Bloomsbury 

Publishing. 
 
Egreteau, R. (2016). Caretaking democratization: The military and political change in Myanmar. London, 

UK: Hurst & Co. 
 
Entman, R. M. (1993). Framing: Toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication, 

43(4), 51–58. doi:10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x 
 
Entman, R. M. (2012). Scandal and silence: Media responses to presidential misconduct. Cambridge, UK: 

Polity Press. 
 
Fink, C. (2018). Dangerous speech, anti-muslim violence, and Facebook in Myanmar. Journal of 

International Affairs, 71(1.5), 43–52. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/e26508110 
 
Freedomhouse. (2018). Freedom in the world 2018. Myanmar. Retrieved from 

https://freedomhouse.org/country/myanmar/freedom-world/2018 
 



1058  Whitten-Woodring et al. International Journal of Communication 17(2023) 

Gleeson, S. (2016, November 4). Reporter’s sacking followed MOI phone call, sparking press freedom 
fears. Frontier Myanmar. Retrieved from https://www.frontiermyanmar.net/en/reporters-sacking-
followed-moi-phone-call-sparking-press-freedom-fears/ 

 
Gleeson, S. (2017, February 27). The muzzling of the Myanmar Times. Frontier Myanmar. Retrieved from 

https://www.frontiermyanmar.net/en/the-muzzling-of-the-myanmar-times/ 
 
Holmes, O. (2016, November 4). Myanmar journalist says she was fired over story on military rape 

allegations. The Guardian. Retrieved from 
https://www.theguardian.com/world/2016/nov/04/myanmar-times-journalist-fired-fiona-
macgregor 

 
Human Rights Council. (2018). Report of the independent fact-finding mission on Myanmar (Report No. 

A/HCR/39/64). HCR. Retrieved from https://www.ohchr.org/en/hr-bodies/hrc/myanmar-
ffm/index 

 
Human Rights Watch. (2000, May 29). Burmese refugees in Bangladesh: Still no durable solution. 

Retrieved from https://www.hrw.org/reports/2000/burma/index.htm 
 
Iyengar, S. (1991). Is anyone responsible? How television frames political issues. Chicago, IL: University 

of Chicago Press. 
 
Kironska, K., & Peng, N. N. (2021). How state-run media shape perceptions: An analysis of the projection 

of the Rohingya in the Global New Light of Myanmar. South East Asia Research, 29(1), 16–31. 
doi:10.1080/0967828X.2020.1850178 

 
Lee, R. (2016). The dark side of liberalization: How Myanmar’s political and media freedoms are being 

used to limit Muslim rights. Islam and Christian–Muslim Relations, 27(2), 195–211. 
doi:10.1080/09596410.2016.1159045 

 
Lee, R. (2019). Extreme speech in Myanmar: The role of state media in the Rohingya forced migration 

crisis. International Journal of Communication, 13, 3203–3224. 
 
Lynn, N. (2020). The danger of words: Major challenges facing Myanmar journalists on reporting the 

Rohingya conflict. Media Asia, 47(1–2), 4–22. doi:10.1080/01296612.2020.1824569 
 
MacGregor, F. (2016a, October 14). Oppression’s spawn plagues Rakhine State with death and dread. 

Myanmar Times. 
 
MacGregor, F. (2016b, October 27). Dozens of rapes reported in northern Rakhine State. Myanmar Times. 
 
MacGregor, F. (2016c, January 15). Senior general meets senior general. Myanmar Times. 
 



International Journal of Communication 17(2023) A Red Herring of Democracy  1059 

MacGregor, F. (2016d, October 21). Fanning fears and demonizing Muslims: President’s Office propaganda 
reveals who is running the Rakhine State show. Myanmar Times. 

 
Maclean, K. (2019). The Rohingya crisis and the practices of erasure. Journal of Genocide Research, 

21(1), 83–95. doi:10.1080/14623528.2018.1506628 
 
Mathieson, D. (2016, January 6). The electoral aftermath in Rakhine State. Myanmar Times. 
 
Mozur, P. (2018, October 15). A genocide incited on Facebook, with posts from Myanmar’s military. The 

New York Times. Retrieved from https://www.nytimes.com/2018/10/15/technology/myanmar-
facebook-genocide.html 

 
Myanmar Times. (2017a, September 15). Rakhine conflict: Beyond the blame game. Myanmar Times. 
 
Myanmar Times. (2017b, September 1). Rakhine State and the raging information war. Myanmar Times. 
 
Perlez, J., & Moe, W. (2016, December 1). Myanmar’s leader faulted for silence as army campaigns 

against Rohingya. The New York Times. Retrieved from 
https://www.nytimes.com/2016/12/01/world/asia/myanmars-leader-faulted-for-silence-as-army-
campaigns-against-rohingya.html 

 
Phyo, P. T. (2017, August 31). Htuttaw OKs action against terrorist, help for displaced villagers. Myanmar 

Times. 
 
Reporters Without Borders. (2016, November 26). RSF calls for probe into reporter’s dismissal by 

Myanmar Times. Retrieved from https://rsf.org/en/news/rsf-calls-probe-reporters-dismissal-
myanmar-times 

 
Siebert, F., Peterson, T., Peterson, T. B., & Schramm, W. (1956). Four theories of the press: The 

authoritarian, libertarian, social responsibility, and Soviet communist concepts of what the press 
should be and do (Vol. 10). Champaign: University of Illinois Press. 

 
Simpson, A., & Farrelly, N. (2020). The Rohingya crisis and questions of accountability. Australian Journal 

of International Affairs, 74(5), 486–494. doi:10.1080/10357718.2020.1813251 
 
Stevenson, A. (2018, November 6). Facebook admits it was used to incite violence in Myanmar. The New 

York Times. Retrieved from https://www.nytimes.com/2018/11/06/technology/myanmar-
facebook.html 

 
Stokke, K., & Aung, S. M. (2020). Transition to democracy or hybrid regime? The dynamics and outcomes 

of democratization in Myanmar. The European Journal of Development Research, 32(2), 274–
293. doi:10.1057/s41287-019-00247-x 

 



1060  Whitten-Woodring et al. International Journal of Communication 17(2023) 

Thant, H., & Aung, N. L. (2016, October 18). “No choice but to shoot them,” official says of Rakhine 
manhunt for militants. Myanmar Times. 

 
Thawnghmung, A. (2014). Contending approaches to communal violence in Rakhine state. In M. Gravers, 

& Y. Gravers (Eds.), Burma/Myanmar: Where now (pp. 323–340). Copenhagen, Denmark: Nordic 
Co-operation | Nordic Council & Nordic Council of Ministers. Retrieved from 
https://policycommons.net/artifacts/3162346/burmamyanmar/3960451/ 

 
Thu, E. T. (2019). Covering Rakhine: Journalism, conflict and identity. In L. Brooten, J. M. McElhone, & G. 

Venkiteswaran (Eds.), Myanmar media in transition: Legacies, challenges and change (pp. 229–
238). Singapore: ISEAS-Yusof Ishak Institute. 

 
Van Atteveldt, W., Van der Velden, M. A., & Boukes, M. (2021). The validity of sentiment analysis: 

Comparing manual annotation, crowd-coding, dictionary approaches, and machine learning 
algorithms. Communication Methods and Measures, 15(2), 121–140. 
doi:10.1080/19312458.2020.1869198 

 
Wade, F. (2017). Myanmar’s enemy within: Buddhist violence and the making of a Muslim “other.” 

London, UK: Zed Books Ltd. 
 
Whitten-Woodring, J., Kleinberg, M. S., Thawnghmung, A., & Thitsar, M. T. (2020). Poison if you don’t 

know how to use it: Facebook, democracy, and human rights in Myanmar. The International 
Journal of Press/Politics, 25(3), 407–425. doi:10.1177/1940161220919666 

 
Whitten-Woodring, J., & Van Belle, D. A. (2014). Historical guide to world media freedom: A country-by-

country analysis. Washington, DC: CQ Press. 
 
Williams, B. A., & Delli Carpini, M. X. (2011). After broadcast news: Media regimes, democracy, and the 

new information environment. Cambridge, UK: Cambridge University Press. 
 
Zin, M. (2015). Anti-Muslim violence in Burma: Why now? Social Research, 82(2), 375–397. Retrieved 

from https://www.jstor.org/stable/44282109 
 
 


